دانشی: فیلمنامه «علفزار» مبتنی بر پژوهش و کارشناسی نوشته شده است/ میگویند فیلم ما ضدخانواده است!
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۳۵۲۳
به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با روزهای پایانی اکران فیلم علفزار روی پرده سینماهای ایران، کاظم دانشی کارگردان این فیلم در برنامه تخصصی سینماچی از رادیو جوان در مورد مخالفان و انتقادهای تند درباره فیلمش صحبت کرد.
کاظم دانشی کارگردان فیلم علفزار در ابتدا در مورد میزان فروش فیلمش در سینماها گفت: تا به امروز فروش فیلم به ده میلیارد رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دانشی در ادامه در پاسخ به سوال علی مرادخانی مجری برنامه درباره نظرات مردمی در مورد این فیلم توضیح داد: بیشتر فروش ما براساس تبلیغ مردم بوده است، یعنی مردمی که به تماشای فیلم نشستند برای دیگران تعریف کردند و این تعریفهای مردمی مزید برعلت شده است که اتفاق خوبی برای ما رقم بخورد.
کارگردان علفزار همچنین در مورد مخالفین این فیلم گفت: اخیرا ما فیلم را در جشنواره شهر شرکت دادیم، اما فیلم علف زار به این جشنواره راه پیدا نکرد که این بسیار عجیب است. فیلمی که در ۱۳درصد بخشهای مختلف جشنواره فجر کاندید شده، به فاصله چهار ماه به جشنواره دیگری راه پیدا نکرده است و این معنی از آن برداشت میشود که علفزار مخالفین سرسختی دارد.
مطمئنا مخالفت با این فیلم از بعد کیفیت یا مسائلی از این دست نیست و این دوستان بحث محتوایی و ایدئولوژیک دارند. هرجا از ما تقاضا کردند که صحبت کنیم با کمال میل پذیرفتیم، اما در موزه سینما فیلم ما را نمایش ندادند و گفته شد فیلم ما ضد خانواده است. البته درخواست گفتگو با آنها را داشتیم که متاسفانه وقت ملاقاتی به ما داده نشد.
دانشی با تاکید بر اینکه فیلمش مبتنی بر پژوهش است افزود: زمانی که فیلمنامه را نوشتیم، در بحث جرم، آسیب شناسی انجام دادیم و فیلنامه این فیلم مبتنی بر پژوهش و کارشناسی نوشته شده است، اما سلیقه بعضیها متفاوت است. امیدوارم که حداقل مردم این فیلم را دوست داشته باشند و فکر میکنم اکثریت هم دوست داشتند.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوال مجری برنامه سینماچی که آیا کار جدیدی در پیش خواهد داشت بیان کرد: کار جدید هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مجوز خیلی سخت شده است، با این حال خیلی دوست دارم امسال فیلم جدیدی داشته باشم.
او با بیان اینکه بین سینما و پلتفرم نمایش خانگی سینما را انتخاب خواهد کرد ادامه داد: خیلی به سینما ارق دارم و دوست دارم چراغ سینما روشن بماند و همه فیلم بسازند. آقای پژمان جمشیدی هم در کنار بنده است و میگویند به فیلم سینمایی توجه داشتم باشم تا سریال سازی و در دوران پیری وقت برای ساخت سریال بسیار است. اگر حواسمان به سینما نباشد زمانی میرسد که دیگر دیر است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: فیلم علفزار سینماچی سینمای ایران کاظم دانشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
به گزارش همشهری آنلاین، همانگونه که انتظار میرفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینهترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.
این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکههای اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنشهای متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت میکرد که با توجه به فضاسازی فرقهای داستان، باید در انتظار کژراهههای روایی بود علیالخصوص آنکه ایران، ابژه این داستان بود و نمیتوانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.
ساختار مشوش روایت و البته بزرگنماییهای اغراقآمیزی که میخواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانیها، پدر داعش هستند، بهاندازهای ناشیگرانه بود که با یکبار تماشای صرف چند قسمت از سریال، میشد بهراحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفهای سریالسازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریالسازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایرانستیزی است، نوعی شیعهستیزی را در پیش گرفته است.
طبیعی است که در پرداخت داستانهایی با مضمون فرقههای سیاسی، یک تصویر ظاهری از المانهای آن فرقه ساخته میشود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئهها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایرانستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشاییهایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمیتواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.
اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است
در پسزمینه اما هدف فیلم کلانتر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایتهای تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده میشود تا بهرهمندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعیکننده پرچم داعش است و البته آکسانهای متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، بهخوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههای دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است.
فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینهکرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمیتوان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی بهواسطه تشتتهای میزانسن، چندان قابلقبول نیست و بازی بازیگران، بیرونزدگیهای فراوان دارد که مخاطب را میآزارد.
مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه میتواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراطگری در جعل تاریخی حوادث به اندازهای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمیگیرد.
این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذریهای اینچنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت میگیرد حال آنکه حشاشین بهواسطه عدمبرخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحتتاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابلتوجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.
در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.
کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال خارجی